Kulturális Szemle Extra – 2025. októberi szám
Cím: Művészek a harcmezőn – avagy minden színpad politikai színpad
Írta: B. Elvhű (független kultúrszakértő, amíg fizetik)
Úgy tűnik, 2025-ben a magyar kulturális élet végleg átlépte a Rubicont – persze nem olvasás, hanem posztolás terén. Ma már nem az a kérdés, hogy milyen darabot rendez valaki, hanem hogy azt melyik oldalon teszi. A színész nem Hamletet alakít, hanem világnézetet. Az író nem regényt ír, hanem ideológiai nyilatkozatot. A rendező pedig úgy dolgozik, mint egy politikai tanácsadó, csak kicsit több művészi önsajnálattal.
A közönség közben tanácstalan: beülne egy filmre, de előbb rákeres, melyik pártgyűlésen tapsolt a főszereplő. Olvasna egy könyvet, de előtte megnézi, kinek a posztját lájkolta a szerző. A kultúrafogyasztás új korszaka: a meggyőződésalapú jegyvásárlás.
A művészek természetesen „csak a véleményüket mondják el” – ez ma már a „kultúrfront” alapmondata. Egyik oldalon a hatalommal bátran vállvetve állók, akik szerint a kormány a nemzeti reneszánsz letéteményese. A másikon az örök lázadók, akik szerint minden hatalom elnyomó, kivéve persze a saját felületük moderátorát.
És a legszebb az egészben: mindkét oldal teljes szívből gyűlöli egymást – de ugyanazt a közpénzt azért egyformán nagyon szereti.
A művészet így lassan átalakul valamiféle kifacsart kulturális harctérré, ahol minden vers, film, vagy előadás egy politikai állásfoglalás, és minden taps egy szavazatnak számít. Aki nem szólal meg, az gyanús. Aki meg megszólal, az is.
A közönség meg lassan csak ennyit kérdez: – Bocsánat, ez most dráma vagy kampány?
És valóban, ki tudja már. Lehet, hogy a jövőben a Nemzeti Színházat és a Parlamentet egyszerűen összevonják, így legalább spórolni lehet a díszleteken. A különbség amúgy sem nagy: mindkettőben előadják a maguk szerepét, csak az egyikben tapsolni, a másikban adózni kell érte.
Addig is: éljen a művészet – bármi is az épp.

Megjegyzések
Megjegyzés küldése