Ugrás a fő tartalomra

Agymenés 354.

 Árad a Tisza – A posztmodern identitás és az árhullám dialektikája

Kritikai tanulmány a 21. század legmeghatározóbb zenei víztömegéről, avagy nem bírok lekattanni a legújabb gagyi zenéjükről

 
Azért csak hallgassátok megint, ne csak nekem fájjon:
 


 
 A mű első pillanataiban a fekete háttér és a lassú kameramozgás a létezés ősállapotát idézi meg – azt a tabula rasa pillanatot, amikor a világ még tiszta volt, mielőtt az árhullám és a playback találkozott volna a civilizációval. Magyar Péter alakja, mint a gát ősi őrzője, egyszerre idézi fel a bibliai Noé és a 90-es évek kereskedelmi televíziójának esztétikáját.
 
A szövegköltészet minimalizmusa – „árad a Tisza” – nem egyszerű kijelentés, hanem transzcendens mantra. Ismétlése olyan, mint a víz sodrása: először simogat, majd lassan elmossa a partot, végül a hallgató identitását is. Itt a költő nem leír, hanem megidéz. Nem informál, hanem áraszt.
 
A refrénben a hangerő dramaturgiai eszközzé válik: a decibelek növekedése párhuzamos az emberi lélek belső gátjainak átszakadásával. Itt az auditív élmény a katarzis előszobájába vezet – vagy legalábbis a szomszédba, aki dühösen csönget át, hogy halkítsd le.
 
A vizuális nyelvezet szimbolikája többrétegű: a stock-videóban hömpölygő víztömeg nem csupán folyó, hanem a kollektív magyar tudat hömpölygése. A felhők az elmúlást, a vízfelszín tükröződése a politikai valóság kettősségét mutatja – miközben a főhős kamerába bámulása egyértelműen Kierkegaard-i létválságot sugall.
 
A mű végén nincs lezárás – ez nem befejezés, hanem elengedés. Ahogy a Tisza is mindig tovább folyik, úgy a dal is nyitva hagyja a kérdést: vajon mi árad valójában? A víz? Az érzelem? Vagy csak a kín?
 
Egyszóval: az „Árad a Tisza” nem csupán dal. Ez árvízi performansz. Ez a rockzene és a vízügyi közlemények szerelme. Egy mű, melynek igazi értékét csak akkor értjük meg, amikor már késő, és bokáig állunk benne.
 

Interjú a mű alkotójával - avagy képzelt beszélgetés a XXI. századi magyar rock posztmodern vízügyi úttörőjével

 
Kritikus: Péter, először is gratulálok! Ez a műalkotás – bocsánat, nem is műalkotás, hanem zenei kinyilatkoztatás – egyszerre érint meg és sodor magával. Hogyan született meg az ötlet?
 
Péter: Köszönöm. Tudod, az ihlet váratlanul jött. Éppen a gáton sétáltam, amikor a Tisza rám nézett… és én visszanéztem. Abban a pillanatban megértettem: nem én választottam a dalt, a dal választott engem.
 
Kritikus: A klipben rengeteg szimbolika van. A felhők, a víztömeg, a heroikus gitár. Mit jelképeznek?
 
Péter: A felhők a bizonytalanságot, a víz az élet örök körforgását, a gitár pedig… nos, az a szabadság. Amikor pengetek, a Tisza is pengeti a part menti fák lombjait. Ez egy összhang, egy spirituális duett köztem és a természet között.
 
Kritikus: Sok kritikus szerint a refrén – „Árad a Tisza” – mantraként hat. Tudatos volt ez a minimalizmus?
 
Péter: Abszolút. A kevesebb több. Ha egy sort elég erősen ismételsz, az beég a kollektív tudatba. Ezt csinálják a politikusok is, csak nálam van gitár és érzelem.
 
Kritikus: Egyesek szerint a dal politikai üzenetet hordoz. Mit válaszolsz erre?
 
Péter: A víz nem ismer pártokat. A folyó mindenkit elér, akinek van lába, hogy belelépjen. Én is ilyen vagyok: nem balra vagy jobbra áradok, hanem előre.
 
Kritikus: A videó végén nincs lezárás, egyszer csak vége. Miért?
 
Péter: Mert a Tisza sem ér véget. Folyik tovább. A dal is így él majd tovább az emberekben. Én csak elindítottam a sodrást.
 
Kritikus: Végül… mit üzensz azoknak, akik kritizálják a klipet?
 
Péter: Csak annyit: próbáljatok egyszer ti is szembenézni egy áradó folyóval… és közben rockballadát énekelni. Az majd megtisztít.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Agymenés 238.

A higgadtság nagymestere   Sebestyén József, kárpátaljai honfitársunk tragédiája kapcsán megszólalt végre A Szakértő. Igen, így, csupa nagybetűvel. A Szakértő, akinek véleménye súlyosabb, mint egy vizes homokzsák a gátszakadásnál.    A Szakértő így szólt: „Keveset tudunk, úgyhogy ideje volna a higgadtságnak.” Majd hozzátette: „Nem tudom, hogy mi történt, a rendelkezésre álló információk ellentmondóak.”   Micsoda intellektuális piruett! Micsoda szellemi bölcsőcskehintáztatás! Az ember már-már hallja, ahogy Arisztotelész hevesen tapsol odafent.   Apró, egészen apró szépséghiba, hogy ha ugyanezeket a mondatokat valaki például Bucsa kapcsán írta volna le – ne adj’ Isten, az első napokban –, azonnal rácsapták a pecsétet: „Konteós! Putyin-bérenc! Fake news mocsok!” Majd behajították a véleménybányába, ahol már izzadva robotolt pár ezer másik, akik csak annyit mertek kérdezni: „Biztos, hogy minden úgy van?”   De most! Most végre győzött a mértéktartás! A higgadtsá...

Agymenés 119

  Ez a társadalom kinevelt egy olyan generációt, ahol a gyerek elvárás, a megfelelés, a pozicionálás eszköze, anyagi forrás és élő eszköz az érzelmi zsaroláshoz, akár rokonok, nagyszülők, különélő apuka, barátok, munkáltató felé. Számukra ez teljesen elfogadható, hiszen az önmaguk iránti szeretetet, egoizmust és a megfelelési kényszert összekeverik a gyerek iránt érzett szeretettel. Ha a gyerek kap valamit - akár érzelmileg, akár anyagilag -, akkor az saját társadalmi pozícióju k megmutatása a külvilágnak, nem pedig a gyerek valós vágyainak és igényeinek teljesítése. Ha a gyerek okos és szép, ők lépnek előre a képzelt ranglétrán, az ő sikerük, az ő eredményük, és nem a gyereké. Legyen mindenféle kütyü, ami leköti, legyen szép, nagy, mutogatható színes játékok garmadája a kertben, legyen menő és trendi ruha, természetesen kocsival kell menni az oviba és a suliba, de lehetőleg kettővel, nehogy a gyerek egy légtérben utazzon a fránya felszereléssel. Legyen kiel...

Agymenés 235.

Magyar Péter, a mindenhez is értő polihisztor     Magyar Péter nem csupán jogász. Ugyan, az csak a fedősztori. Valójában ő az univerzum többcélú svájcibicskája, akit a Teremtő is Ctrl+C–Ctrl+V kombinációval másolt be minden létező és még csak elképzelt szakmába is.   Egyik nap még gyermekvédelmi szakértőként könnyezett élő adásban a bántalmazott kicsikért, másnap viszont elfelejtette, hogy a sajátjai végignézték, ahogy ő bántalmazza anyjukat. De hát senki sem tökéletes, főleg nem a gyerekek, akiknek az a dolguk, hogy ott legyenek, és megfeleljenek, ha apuci politikai karrierje megkívánja.   Aztán ott a gazdaság. Azt is keni-vágja, legalábbis amikor bennfentes információval a zsebében üzletel, mert hát a profit az profit – még akkor is, ha etikailag csak annyira tiszta, mint a MÁV mosdó csúcsidőben.   A minap viszont új szerepben tündökölt: légiközlekedési szakértőként osztja az észt, mintha minimum ő irányította volna az összes repülőgépet 2006 óta. Olyan magabi...