Ugrás a fő tartalomra

Agymenés 311.

Médiaetika – avagy A Meg nem Valósult Erények Enciklopédiája


 

Volt egyszer, valamikor réges-régen – még az internet előtti, dinoszauruszoktól hemzsegő időkben –, egy eszmény, amit úgy hívtak: médiaetika. Ez egy szép, naiv mese volt arról, hogy az újságíró igazat ír, tárgyilagos, tiszteli az emberi méltóságot, és még forrást is ellenőriz. Aztán jött a 21. század, és ez az álom egy influencer-szelfiben elhalálozott.
 
Ma a médiaetika afféle vallási relikvia: tiszteljük, emlegetjük, hivatkozunk rá, de semmi közünk hozzá. Olyan, mint egy szebb világ szobaterepasztala, ahol a fölé görnyedő szerkesztő a pénztárnál felejtette az erkölcsi iránytűjét, de nem baj, mert kattintásból élünk, nem lelkiismeretből.
 
A klasszikus elvek – mint igazság, függetlenség, közérdek – ma már csak a médiakritikai tesztek helyes megoldásai egy vizsgán. A valóságban a főszabály: ha virális, akkor etikus. A clickbait lett az új evangélium, a manipuláció pedig művészet, amit szabadon gyakorol bárki, akinek van kamerája, véleménye és internet-hozzáférése – tehát mindenki.
 
A hírszerkesztő ma már nem kérdez: ő algoritmust udvarol körbe. Nincs idő igazolni a forrásokat, hisz az első kattintás viszi a prímet. Ha utólag kiderül, hogy kamu volt? Frissítve: tegnap. 3 reakció. 0 felelősség.
 
És mit mond erre a médiaetika? Semmit. Szégyenlősen lapul a fiókban, egy 2004-es PDF formájában, amit egy hallgató véletlenül letölt, majd idéz a szakdolgozatában, hogy „elméleti keretet” adjon annak, ami már régóta keret nélküli zsonglőrködés a valósággal.
 
Az oktatás persze próbálja tartani a lépést. A tananyagban még szerepel a „többszempontúság” és a „kiszolgáltatottak védelme”, de közben egy gyakorló újságíró már a TikTok-források validálását tanítja, míg a hallgatók posztigazságos mémekkel versenyeznek a gyakorlaton.
 
És így állunk most: a médiaetika önmaga paródiája lett. Egy komoly arcot vágó bohóc, akit csak akkor vesznek elő, amikor valakit ki kell rúgni – utólag. Mert előre? Hát ki tudja, mi számít ma etikusnak, amikor már az igazság is csak egy opció a filterek és kattintások között?
 
Tanulság: A médiaetika olyan, mint a használati utasítás egy kenyérpirítóhoz: elméletben minden rendben, értve, elfogadva, a gyakorlatban meg úgyis mindenki úgy használja, ahogy akarja – vagy ahogy a like-ok és a TikTok algoritmus diktálják.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Agymenés 238.

A higgadtság nagymestere   Sebestyén József, kárpátaljai honfitársunk tragédiája kapcsán megszólalt végre A Szakértő. Igen, így, csupa nagybetűvel. A Szakértő, akinek véleménye súlyosabb, mint egy vizes homokzsák a gátszakadásnál.    A Szakértő így szólt: „Keveset tudunk, úgyhogy ideje volna a higgadtságnak.” Majd hozzátette: „Nem tudom, hogy mi történt, a rendelkezésre álló információk ellentmondóak.”   Micsoda intellektuális piruett! Micsoda szellemi bölcsőcskehintáztatás! Az ember már-már hallja, ahogy Arisztotelész hevesen tapsol odafent.   Apró, egészen apró szépséghiba, hogy ha ugyanezeket a mondatokat valaki például Bucsa kapcsán írta volna le – ne adj’ Isten, az első napokban –, azonnal rácsapták a pecsétet: „Konteós! Putyin-bérenc! Fake news mocsok!” Majd behajították a véleménybányába, ahol már izzadva robotolt pár ezer másik, akik csak annyit mertek kérdezni: „Biztos, hogy minden úgy van?”   De most! Most végre győzött a mértéktartás! A higgadtsá...

Agymenés 119

  Ez a társadalom kinevelt egy olyan generációt, ahol a gyerek elvárás, a megfelelés, a pozicionálás eszköze, anyagi forrás és élő eszköz az érzelmi zsaroláshoz, akár rokonok, nagyszülők, különélő apuka, barátok, munkáltató felé. Számukra ez teljesen elfogadható, hiszen az önmaguk iránti szeretetet, egoizmust és a megfelelési kényszert összekeverik a gyerek iránt érzett szeretettel. Ha a gyerek kap valamit - akár érzelmileg, akár anyagilag -, akkor az saját társadalmi pozícióju k megmutatása a külvilágnak, nem pedig a gyerek valós vágyainak és igényeinek teljesítése. Ha a gyerek okos és szép, ők lépnek előre a képzelt ranglétrán, az ő sikerük, az ő eredményük, és nem a gyereké. Legyen mindenféle kütyü, ami leköti, legyen szép, nagy, mutogatható színes játékok garmadája a kertben, legyen menő és trendi ruha, természetesen kocsival kell menni az oviba és a suliba, de lehetőleg kettővel, nehogy a gyerek egy légtérben utazzon a fránya felszereléssel. Legyen kiel...

Agymenés 235.

Magyar Péter, a mindenhez is értő polihisztor     Magyar Péter nem csupán jogász. Ugyan, az csak a fedősztori. Valójában ő az univerzum többcélú svájcibicskája, akit a Teremtő is Ctrl+C–Ctrl+V kombinációval másolt be minden létező és még csak elképzelt szakmába is.   Egyik nap még gyermekvédelmi szakértőként könnyezett élő adásban a bántalmazott kicsikért, másnap viszont elfelejtette, hogy a sajátjai végignézték, ahogy ő bántalmazza anyjukat. De hát senki sem tökéletes, főleg nem a gyerekek, akiknek az a dolguk, hogy ott legyenek, és megfeleljenek, ha apuci politikai karrierje megkívánja.   Aztán ott a gazdaság. Azt is keni-vágja, legalábbis amikor bennfentes információval a zsebében üzletel, mert hát a profit az profit – még akkor is, ha etikailag csak annyira tiszta, mint a MÁV mosdó csúcsidőben.   A minap viszont új szerepben tündökölt: légiközlekedési szakértőként osztja az észt, mintha minimum ő irányította volna az összes repülőgépet 2006 óta. Olyan magabi...